- Boodschappenbezorgdienst Gorillas heeft in een nieuwe financieringsronde 240 miljoen euro opgehaald om verder uit te breiden.
- Fietskoeriers zorgen dat de boodschappen die je bestelt binnen tien minuten aan huis worden geleverd.
- De app van de in mei 2020 opgerichte Berlijnse startup is in Nederland beschikbaar in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen.
Bezorgdienst Gorilla heeft in een nieuwe investeringsronde 240 miljoen euro opgehaald om verder uit te breiden.
De startup, die ook in meerdere Nederlandse steden actief is, belooft boodschappen binnen maximaal tien minuten na bestelling aan huis te leveren. Dat gebeurt door volledig in het zwart geklede fietskoeriers.
Met de door Coatue Management, DST Global en Tencent geleide financieringsronde heeft het in Berlijn gevestigde Gorillas de marktwaardering van 1 miljard dollar ruimschoots overschreden. Nooit eerder haalde een Europese startup zo snel de status van ‘unicorn’, beweert het Duitse bedrijf.
Gorillas werd in mei 2020 opgericht en is in korte tijd uitgebreid naar meer dan twaalf steden, waaronder Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen, Rotterdam, Londen en München. Met het nieuw aangetrokken geld staat onder meer expansie naar Parijs en de oversteek naar New York op het programma.
“We hebben een eenvoudig doel: een ander spel spelen binnen de levensmiddelendetailhandel”, zegt CEO en oprichter Kağan Sümer van Gorilla. “Deze branche is enorm traag geweest met het implementeren van nieuwe en snellere technologische oplossingen. Wij vereenvoudigen het proces van boodschappen doen door consumenten tegen retailprijzen moeiteloos direct toegang te geven tot verse en gezonde producten.”
Gebruikers van de Gorillas-app hebben toegang tot ruim tweeduizend supermarktproducten die binnen tien minuten aan huis geleverd worden voor een bezorgtarief van 1,80 euro. Om dat voor elkaar te krijgen levert het bedrijf alleen aan postcodes die vanuit hun magazijnen – darkstores genaamd – binnen die tijd bereikbaar zijn.
"We willen voor het einde van dit jaar honderd darkstores openen in Nederland, zodat we nog meer mensen kunnen bedienen", zegt Luc van Emmerik die verantwoordelijk is voor de verdere expansie van Gorillas tegen Trouw. "De meeste klanten zijn tussen de 25 en 45 jaar oud. Deze groep ‘young professionals’ en ‘young families’ is gewend geraakt aan gemak en snelle services. Mensen kopen bij ons niet alleen producten, maar ook tijd."
Experts zetten vraagtekens bij het businessmodel van Gorillas dat de bezorgers voor minstens 20 uur per week in vaste dienst heeft en hen dus ook door moet betalen als er niks te bezorgen valt. Om winst te maken, is in elk geval enorme schaalvergroting nodig, want ook de huur van de magazijnen zorgt voor extra kosten die terugverdiend moeten worden.
Gorillas is niet het enige bedrijf dat zich op flitsbezorging van boodschappen stort. Uit een rondgang van Het Financieele Dagblad blijkt dat Gorillas de komende maanden te maken krijgt met concurrentie van zeker vijf branchegenoten.
Een woordvoerder van het Duitse Flink zegt 'heel snel' de Nederlandse markt te betreden en is al bezig met het werven van koeriers in Utrecht en Leiden. De Britse startups Dija, Weezy en Zapp en het Turkse Getir zijn momenteel op zoek naar kantoorpersoneel dat Nederlandse dochterbedrijven kan opzetten.
Lees meer over snelgroeiende startups:
- Schadeherstel-app Fixico voor auto’s haalt €12 miljoen op en wil Europees marktleider worden
- Twee jonge Friezen gingen naar Silicon Valley om een startup op te richten – nu is hun platform HackerOne meer dan $1 miljard waard
- Zorgstartup Quin scoort €25 miljoen om de werkdruk van huisartsen te verlagen met een digitaal platform voor patiënten